Emotsiooniturundus

Mis on emotsiooniturundus ja kas sa oskad seda enda turundusstrateegias kasutada?

Akronüüm EMV ehk Emotional Marketing Value on emotsionaalne turundusväärtus, mis näitab, kuidas turundustegevused mõjutavad kliendi emotsioone. Sellest tulenevalt on emotsiooniturundus turunduse vorm, millega nimelt rõhutakse kliendi emotsioonidele, et panna ta seeläbi soovitud moodi käituma. Näiteks võib selleks olla hirm millestki ilma jääda (FOMO ehk fear of missing out) – ainult loetud tunnid ja pakkumine ei kehti; veel viimaseid päevi selle hinnaga; ‘varajase linnukese’ pakkumine jne.

Emotsioon on vaat et kõige efektiivsem inimese mõjutamise jõud. Kui sa paned oskuslikult inimese tundma soovitud emotsiooni, on sul tema täielik tähelepanu. 

Turunduses on see ülioluline – võita kliendi tähelepanu. 

Kuidas võita kliendi tähelepanu?

On imeline oskus märgata kliendi muresid ja probleeme, mis vajavad lahendust. Veelgi imelisem on aga pakkuda oma turundustegevustega lahendusi.

Oled sa kunagi midagi ostnud kelleltki, kellega sul puudub emotsionaalne side? Tarbija tahab teada, kelle käest ta toodet ostab, kelle teenust ta kasutab, kes on teisel pool ekraani, kellele ta oma raha usaldab, et lootuses saada vastu väärtust, mis tema elu paremaks muudab.

Millistele emotsioonidele toetuda?

EMV tähendab, et turundustegevuste läbiviimise eesmärk on luua emotsionaalne, püsiv side turunduses sihitud inimese või inimeste rühma ja ettevõtte vahel. 

Mõned positiivsed emotsioonid, millele rõhuda:

  • Rõõm
  • Elevus
  • Uudishimu
  • Arenguvõimalus
  • Uhkus
  • Ihaldatud elustiil
  • Võimalikkus
  • Igatsus

Mõned negatiivsed emotsioonid, millele rõhuda:

  • Hirm
  • Ärevus
  • FOMO – fear of missing out
  • Kadedus
  • Igatsus

Emotsioonijõud – miks on emotsioon nii efektiivne?

Emotsioon on miski, mis jääb meelde pikaks ajaks. Vahel isegi kogu eluks. Need aitavad meenutada läbielatud kogemusi, mõjutavad arvamusi ja vaateid elule. Emotsioonid aitavad inimesena kujuneda ja kasvada. Emotsioon on see, mis määrab, kuidas sa teatud olukorras või elukatsumusega toime tuled. 

Kõige rohkem mõjutavad inimest emotsioonid, mis on jäänud lahenduseta. 

Üks suurepärane näide emotsioonide jõust ja mõjutustest on SA Kiusamisvaba Kooli poolt 2022. aastal loodud annetuskampaania “Kiusamine võib olla koorem kogu eluks.” 

Vaata videot siit:

Kampaania rõhutab, just negatiivsete kogemuste näol, kuidas emotsioon, mis võis juhtuda aastakümneid tagasi, väga selgelt meeles püsib. 

Negatiivne hommik

Tõusid täna vasaku jalga? Lõid selle sama jala väikese varba vastu voodinurka, olgugi, et see nurk on juba kolm aastat sama kohapeal olnud? Varbast kinni hoides ja kirudes hüpled sa tervel jalal voodist eemale ainult selleks, et tasakaal kaotada ja põrandale prantsatada? Siis meenub sulle ees ootav koosolek, mis tõsteti nädal aega varasemaks ja sinu ettekandeks valmistumine läks seetõttu täielikult luhta? Valad endale kohvi särgile, sest unetunde jäi väheks ja täna lihtsalt ei ole sinu päev?

Kui juba hommikul valdavad sind pigem negatiivsed, ärevad, isegi hirmu emotsioonid, on suur tõenäosus, et ülejäänud päevgi kisub kiiva nende emotsioonide najal. 

Positiivne hommik

Sa ärkad, piilud kardinavahelt välja, päike silitab su põske, tihane lendab taamal olevale põõsale, lõõritades oma viisijuppi “sitsikleit-sitsikleit-sitsikleit” ja irvakil olevast aknast paitab värske kevadõhk sinu mõnusast unest sasitud hommikusonksi. Sul on vabalt aega enne tööle minekut, et nautida oma lemmiktassist soojendavat hommikukohvi ja turgutada oma keha tervisliku hommikusöögiga. Sul on aega iseendale ja sa tunned end hästi. 

Saad aru, mis ma silmas pean eks 🙂

Kuidas emotsiooniturundus sinu ettevõtet aitab?

  • Sind, sinu ettevõtet või toodet mäletatakse – sa tekitasid emotsiooni ja seda mäletatakse
  • Müük suureneb – kui sa turundad kliendi emotsioonidele, räägid/näitad talle, kuidas sa oma tegevuse tõttu tema elu paremaks muudad ehk tekitad temas tundeid, on ta suurema tõenäosusega sinu toote või teenuse tarbija.
  • Inspireerib sinu klienti jutustama oma lugu edasi läbi emotsiooni, mida sa talle tekitasid. Olgu selleks tore või mitte tore kogemus (püsikliente taga ajades rõhu esimesele variandile).
  • Püsiklient on sinu brändi saadik – ta reklaamib sind/sinu ettevõtet/toodet/teenust emotsiooni ajel, ilma, et ta midagi vastu ootaks. Kui ehk seda, et sa tema tegusid märkad.

7 viisi, kuidas emotsiooniturundus oma ettevõtte jaoks tööle panna

1. Üllata

Kas sulle meeldivad üllatused? Kuigi paljud ütlevad, et ei, neile üllatused ei meeldi, põhjustavad need siiski emotsiooni. Olgu see negatiivne või positiivne, üllatustest tingitud emotsioonid jäävad inimestele meelde. 

“Kõrgeim, milleni inimene võib jõuda, on imestus.”Johann Wolfgang von Goethe

2. Tekita uudishimu

Kui uudishimulik sa oled? On sellised asjad, mida sa kohe pead teada saama? Vahel on hea, kui sa hoiad pinget üleval ja lao kõiki oma kaarte kohe lagedale. Jagad küll informatsiooni – piisavalt, et huvi äratada, nii vähe, et lugeja tahab sinu tegemistest rohkem teada. Nii veedab ta kauem aega sinu kodulehel või sotsiaalmeedia kontol, et oma küsimustele vastuseid leida, seeläbi sind paremini tundma õppides.

“On pikapeale raske olla uudishimulik ainult meeltega ja mitte mõistusega.”Karl Ristikivi

3. Jutusta lugu

Inimesed armastavad lugusid. Inimesed mäletavad lugusid. Lood inspireerivad, tekitavad emotsioone ja arvamusi.

Turunduses on lugude rääkimiseks ideaalne kasutada juba olemasolevate klientide kogemusi või tagasisidet. Samuti kirjutada case study’si ehk juhtumipõhiseid lugusid, kuidas sinu toode või teenus kedagi aitas – mis oli tema põhjus sinu poole pöördumiseks ja kuidas sina talle väärtust pakkusid. Neid lugusid on hea kajastada kodulehel, kuid samuti jagada erinevatel sotsiaalmeedia platvormidel.

Kodulehel räägi oma lugu. Räägi, mis on sinu väärtused ja eesmärgid. Kuidas sina maailma paremaks kohaks muudad, kuidas sa saad oma potentsiaalsele kliendile abiks olla. Samuti tõsta oma usaldust läbi lugude jutustamise – jaga informatsiooni, nippe ja trikke, mis on omased sinu valdkonnale. 

“Hakka rääkima, et ma sind näeksin.” Sokrates

4. Tunne oma ideaalset klienti

Kes on sinu ideaalne klient? Kõik inimesed, kõikidest eluvaldkondadest, olenemata vanusest, haridusest ja elukohast? “One size fits all” tüüpi turundus võib vahel valusalt kätte maksta, sest turundades kõigile ei pruugi sinu tegemine kellegini jõuda. Täitsa tõsiselt. Kui sa ei ole veel oma ideaalse kliendi persoonat välja töötanud, sa ei oska seda ka kuidagi teha, kirjuta mulle ja ma saan sind aidata. 

Turundades ühele sihtrühmale, veel parem ühele kindlale inimesele, kelle muret sa lahendad, kõnetad rohkem potentsiaalseid kliente, kui üldistades ja huupi laiale publikule turundades. 

Ideaalsele kliendile turundades saad sa väljendada oma sõnumit selgelt, otsekoheselt, loomulikult ja loomulikult. 

“Vähem on rohkem!”Ludwig Mies van der Rohe

5. Seos emotsioonide ja meelte vahel

Inimese meeled: nägemine, haistmine, maitsemine, kuulmine ja kompimine. Turunduses saad sa neid kõiki kasutada ja tekitada nende läbi emotsiooni. Muidugi oleneb, mida sa turundad. 

Kodulehte maitsta ei saa, blogi samuti, küll aga saab neid vaadata. Ka läbi nägemismeele on emotsiooniturundus võimalik.

Sellest lähtuvalt – pööra visuaalile tähelepanu. Sisu üksi, ilma sobituva stiili ja graafikata, ei ole nii võimas. Ühtne visuaal, läbivalt kõikides ettevõtte kanalites aitab kliendil sinu brändi meeles pidada, teistes eristada ja ära tunda. 

Võid kampaania, kodulehe või mis tahes turundustegevuse värve valides tugineda värvipsühholoogiale. Värvipsühholoogia teooria kohaselt kutsuvad erinevad värvid esile teatud emotsioone ja käitumist.

Samuti võib kodulehel kasutada liikuvaid pilte, videosid ja sellega kaasnevaid helisid. Tasub aga pöörata tähelepanu, et viimased kaks sinu lehte aeglaseks ei tee. Arvesta ka sellega, et vahel satub keegi sinu kodulehele näiteks raamatukogu lugemissaalis, kus teadagi austatakse vaikust. Kui siis kõlaritest ülevoolavalt meeleolukat muusikat kostuma hakkab, võib ekraani ees olija positiivsest emotsioonist saada sekunditega negatiivne emotsioon – ta teab, et häirib teisi saalis olijaid, raamatukogu tädi pilk tundub läbilõikav, kusagilt ei leia ka vaigistamise nuppu ja sülearvuti ekraan läheb paanikas ruttu kinni. Ei vaata ta sinu kodulehele ja tunneb piinlikust teiste rahu rikkumises. 

PS! Kui sa ilmtingimata tahad kliendi kuulmismeeli äratada, anna talle selleks otsustamise võimalus – las ta klikib ise audio/video tööle, ära tee seda tema eest automaatselt.

“Kunsti kõrgeim tase on ärata inimese emotsioon!”Isadora Duncan

6. Suhtle oma kliendiga

Kui klient esitab sulle hinnapäringu, kommenteerib sinu Facebooki postitust või alustab sinu Instagrami konto jälgimist, tähendab, et ta pühendab sulle oma aega. Ära jäta seda vastu osutamata – vasta kommentaarile, saada hinnapakkumine kiireimas korras, … – näita, et sa oled päris ja sa oled olemas. 

Jaga oma kliendi või koostööpartneri postitust, kus nad on sinu ettevõtet maininud, edasi. Nii saad oma hoolivust, tänulikkust ja märkamist näidata ning ehitada vastastikkusele koostööle tugeva ja vastupidava vundamendi. 

“Inimesi ei tee õnnelikuks ei ihuramm ega raha, vaid õiglus ja mitmekülgne tarkus.”Demokritos

7. Jää oma juurtele truuks

Jah, turundus on viisakalt öeldes kliendi vajaduste, soovide rahuldamine ja kliendi elu paremaks muutmine läbi pakutavate toodete või teenuste. Lõppkokkuvõttes aga on turundus tegevus, millega oma ettevõtet reklaamida ja käivet kasvatada.

Et sinu turundus ei oleks järjekordne: “Osta-osta-osta!” hoia meeles oma ‘MIKS’i’. Seda, miks sa oma ettevõtet või teenuse/toote pakkumist alustasid. Seda, kuidas sina teistest erined. Ehita oma klientidega suhe, õpeta neid ennast usaldama ja tõesta(tegudega, mitte sõnadega), et sind valides on nad teinud kõige õigema otsuse. 

Ära unusta oma ehedust, ole klientidega aus ja vahetu, tugine oma ettevõtte põhiväärtustele!

“Ole ehtne, lõpeta teesklemine, heida valed kõrvale, saa nähtavaks.”Tommy Hellsten

Tunned, et emotsiooniturundus on sinu turundusstrateegiast puudu? Proovi seda sellesse kaasata ja vaata, kas mäed hakkavad liikuma. Kui sa vajad abi, olen sinu jaoks olemas!

Kirjutamiseni,
Anna-Liisa



Jaga seda postitust: